söndag 6 januari 2008

Stockholm Rapid Challenge


Det här inlägget kommer att handla om blixtturneringen Stockholm Rapid Challenge som gick av stapeln
på Stockholms Schacksalonger dagen efter Rilton. Jag var lite tveksam till att delta, dels för att jag kände mig utpumpad efter Rilton och dels för att jag verkligen suger på blixt. Med min än så länge låga rating på 1549, så skulle jag dock hamna i den lägsta klassen (E) och få schysst tidshandikapp till min fördel. Visserligen ligger min reducerade spelstyrka i blixt förmodligen på en nivå som är ytterligare 10-20% lägre än för andra. Ett annat skäl att delta var dock att jag den här natten kunde sova ordentligt, vilket jag ju inte kunnat göra på snart två veckor.

På bilden till höger står min vän Robert Spångberg. Den vänstra bilden uppvisar två av de andra deltagarna, nämligen Carl Cederstam-Barsk (vänster) och Nikita Smirnov (höger). Alla tre hade samma ratingklass som jag.

Tidshandikappet utformades med 20 minuter som utgångspunkt och fem klasser (A-E), där en klass skillnad gav uppdelningen 12-8, två gav 14-6, tre gav 16-4 och fyra gav 18-2 minuter. Klasserna baserades på ratingtal och gränserna var A: högre än 2300, B: 2100-2299, C: 1900-2099, D: 1700-1899 och E: under 1700.

I vanliga fall tar jag ungefär 10-15% av poängen när det är blixt på tapeten. Den här gången gestaltade det sig emellertid annorlunda. På 10 partier tog jag 6 poäng, vilket räckte till en sjätteplats i det 27 personer starka startfältet samt en klar förstaplacering (och därmed pris) i min ratinggrupp. För mig är det imponerande statistik. Som bonus fick jag i turneringen spela mot två stormästare, nämligen Ralf Åkesson och den som vann Rilton Cup i år, Radoslav Wojtaszek. På bilden (Robert Spångberg fotograferade) tar jag emot mitt pris av turneringsledaren Ingvar Gunderssen.


Här till vänster är sluttabellen för turneringen och nedan följer en sammanställning över mina resultat, lite partikommentarer samt bilder på dem jag spelade med.




1.
trulpen - Anders Owen Jansson (2034) 0-1
Svart fick in en bra attack med hästarna, och jag blev överkörd utan större problem. Anders ville inte bli fotograferad och det respekterade jag.

2. Mikael Kelfve (1780)
- trulpen 0-1
Det var ett parti som var förhållandevis jämnt till att börja med, men där jag en bit in i partiet skapade fördel och utökade. När jag plockade en andra, eller var det tredje, bonde, så gav Mikael upp. Det är Mikael som är på bilden till höger, och densamma som jag spelade med i rond 6 under Rilton.

3. trulpen - GM Ralf Åkesson (2468) 0-1
Jag höll nästan på att vinna på tid, men Ralfs attack blev mig övermäktig och innan kläppen föll så vart jag mattsatt. Ralf hade kanske 20 sekunder kvar att spela på. På bilden sitter Ralf och läser lite inför nästa rond. Det är klokt. Själv hade jag glömt att ta med någon bok, men hade en kamera istället.

4. Ingvar Gunderssen (1801) - trulpen 0-1
Först tappade jag pjäs, så försökte jag ruffla lite vilket inte ledde någon vart, men sedan fick jag tursamt nog chans att vinna tillbaka pjäs. Ännu lite senare lyckades jag vinna hens dam för torn, och direkt efter det vinna tornet genom schack. Då var det springare mot dam som gällde. Ett riktigt ruffligt och ovälspelat parti. Precis så som blixt ska vara. På bilden sitter Ingvar och arbetar med domaren Rune Ljungberg.

5. trulpen - Bengt Lund (1955)
½-½
Med stark fördel så ställde jag mot slutspelet bort damen i en löparbindning och stod istället på klar förlust. I slutställningen blev jag dock patt, medan svarts tid hade tagit slut, vilket jag missade i stressträsket. På bilden sitter Bengt och spelar någon slags mellanvarvsblixt.

6. Simon Marder (1912) - trulpen
½-½
Jag stod på förlust, men kunde pressat fram en tidsvinst om jag velat. Det ville jag dock inte, eftersom jag bjudit remi tidigare under partiet och tyckte att remi var rättvist.

7. Lennart Evertsson (2259) - trulpen 0-1
I en bättre ställning med olikfärgade löpare och merbonde, men som förmodligen ändå var remi, så vann jag på tid. Lennart hade varit på toaletten innan och missade nästan en minut på klockan. Det har en inte riktigt råd med när en börjar med endast fyra minuter. Här sitter Lennart och Rune och spelar lite blixt efter att turneringen tagit slut. Och, ja, de är syskon.

8. trulpen - Gilbert Jansson (1978) 1-0
Vit hade knökstark fördel med dam och torn mot dam, men så lyckades jag ställa bort damen när jag bara ville byta dem. Det var en bonde som schackade bort min kung där den stod och försiktigt höll damen i handen. Det var fräckt. Och ännu fräckare var nog tidsvinsten. Det är Gilbert som står med grårandig tröja på bilden till höger.

9. Rune Evertsson (1997) - trulpen 0-1
Jag gjorde ett misstag och Rune körde därefter över mig ställningsmässigt, men förlorade på tid.

10. trulpen - GM Radoslav Wojtaszek (2614) 0-1
Inte så mycket att säga om det här partiet egentligen. Radoslav använde endast ca 30-50 sekunder för att sätta matt, och jag använde 8,5 minuter på att försöka undvika matt. På bilden står Radoslav, som kom tvåa i turneringen, i kavaj bredvid mössbeklädda Nikita Smirnov.

Inga kommentarer: