söndag 6 januari 2008

Rilton - nionde dagen


Då har trulpen lyckats igen. Det blev en präktig bortsättning i sista partiet. Eftersom sådant är svårt och smärtsamt att skriva om, så börjar jag därför idag med bonusmaterialet.
Till vänster är Nikita Smirnov, som är sO-profilen "NikitaSmirnov", vilket en kanske med viss analytisk förmåga kan gissa sig till. Till höger står min vän Jonas Sandberg som kom för att titta på tävlingen den sista dagen.












Så till partiet och nederlaget. Jag spelade mot Vladan Nikolic (1970, Elo 1963), en till duktig junior från Rockaden i Stockholm. Det kryllar av dem. Vi spelade ett svängigt vilt parti, där jag vann pjäs i öppningen men hamnade lite trångt och inaktivt. För att aktivera mig och inte förlora, så offrade jag därför tillbaka pjäsen. Det fungerade bra och jag lyckades konsolidera ställningen till ett slutspel med löparparet samt fyra bönder för mig och torn, springare och tre bönder för Vladan. Jag hade dessutom klart bättre positionerad kung.

Att hålla remi i en sådan ställning är inga som helst problem. Inför tidskontrollen så gjorde jag ett drag direkt, utan att tänka, och ställde därmed bort mig genom att förlora en av mina löpare efter tornschack. Det riktigt sjuka i den situationen var också att jag hade sexton minuter för fem drag medan det var Vladan som var i tidsnöd med ungefär en minut kvar för fem drag. En sådan blunder är oförlåtlig och jag blev ordentligt knäckt av motgången. Åtminstone i någon timme.

Jag behövde bara remi för att säkra seger i min rankinggrupp. Medan jag spelade mitt parti så hann tre av konkurrenternas partier avslutas där de också förlorade. Eric Thörn stod emellertid på klar vinst, vilket skulle innebära 4,5 poäng för Eric, men med sämre progressiv kvalitetspoäng än jag.
Andraplatsen var ändå säkrad. Under partiet bjöd jag remi vid två tillfällen. Första gången var i sjunde draget, och det var mest för att testa. Jag blev inte förvånad att Vladan avböjde genom att göra ett drag. Hen reagerade faktiskt inte alls. Den andra gången hade jag pjäs över, men Vladan hade visst initiativ. Hen såg nog att jag var tvungen att ge tillbaka pjäsen, och avböjde därför. Efter partiet fick jag veta att anledningen till att hen avböjde var att vi hade såpass stor ratingskillnad. I vilket fall borde jag verkligen ha kunnat tvinga fram remi, minst.

Slutresultat


På nio partier fick jag 4 poäng. Nu när tävlingen är över så kan jag erkänna att mitt minimimål var 3 poäng, och strävansmålet var 4
½ poäng. Jag kom alltså på andra plats i min rankinggrupp och vann 2000 kr. Hade jag hållit remi i sista partiet så hade jag kommit först och vunnit 3000 kr istället. Det är dock inte så viktigt. Jag kom på 66:e plats i turneringen och hade en ratingprestation på 1875.

Jag tycker att jag spelade bra schack, möjligen lite för vågat ibland, så rent schackligt är jag nöjd. Däremot är jag inte helt nöjd med resultatet, även om jag var näst lägst rankad i en grupp om 109 deltagare (fast sju stycken verkade ha försvunnit på vägen). På det hela taget får jag dock tillstå att jag gjorde en god insats i Rilton Elo 2007. Så det är bara att gratulera.

Gratulationer är också Mattias Ådahl värd, eftersom hen vann Elo-gruppen. Det är Mattias som är här på bilden. Anledningen till att jag tog ett foto och skriver om Mattias här på bloggen, är att vi samtalade lite efter turneringens slut. Jag fick bland annat tips på en serie bra schackböcker.

Inga kommentarer: