torsdag 3 januari 2008

Rilton - sjunde dagen


Det hade snöat förhållandevis mycket under natten med snöpackat och isigt väglag som följd. Halka är ordet. På väg till Münchenbryggeriet så vurpade jag således med cykeln. Eftersom jag tränar karate så gick det emellertid bra med falltekniken. Blev mest lite snö i vantarna och byxorna. God uppvärmning inför partiet.

Jag hade hittat en del partier som Ragnar Nyström (1955, Elo 2022) spelat, så jag ägnade några timmar åt förberedelser kvällen innan. När Ragnar (på bilden till höger) drog första draget så kom emellertid något helt annat. Det var intressant. Jag tror att jag lyckades undvika att visa mig överraskad, utan spelade något standard som jag kan hyfsat. Det gick bra. Ett mycket väl genomfört parti som får stämpeln "Ok - positionell kross" och fem trulpar av redaktionen. Även den här dagen lät jag mig inte slappna av innan sista spiken var inslagen. Ett väl utfört dagsverke med andra ord.

Här till vänster sitter Ragnar och har det svårt. Jag hade full kontroll hela vägen och kunde efter segdraget motstånd plocka hem en full pinne (metaforen går nog att tolka på lite olika vis...). Dagens resultat innebär att jag både klättrade och drog ifrån i tabellen. Från 58:e till 42:a plats och till en klar ledning med en poängs marginal i min rankinggrupp. Ratingprestationen steg också till 1960. Extra roligt var också att Ragnar har ett schysst Elo-tal. Det betyder att jag nu har tagit en Elo-norm med råge, efter vinst mot Vittorio Regorda samt remi mot Dina Bazhenova. Även Anders Persson och Mikael Helin har Elo-tal, och det spelar nog in även om de partierna var snöpliga förluster för mig.

Något som däremot är tråkigt är att det inte går bra för min vän Mikael Arovén (Kristallen). Här sitter hen och spelar med Inna Agrest (Sollentuna), men också idag blev det förlust. Det verkar som att Micke har tappat sugen, vilket jag kan förstå. Jag lider med henom. Jag hoppas att Micke kommer igen framöver. Det är ju också två partier kvar som det går att bevisa möjligheter i.

Inga kommentarer: