måndag 7 januari 2008

Schacktröja


Nu när turneringshetsen är över och min mentala status börjat landa så småningom, då känner jag att det är dags för ett indirekt schackligt inlägg.

Jag vill högakta och lovorda min sambos, Dace Balode, kreativa insats, nämligen konstruktionen av den berömda schacktröjan (vilken kan ses på bilden till höger, där trulpen sitter i sin klassiska, slitna författarposé) som jag försöker ha på mig vid särskilt prominenta och viktiga tillfällen. Såsom schackturneringar. Det började med att Dace yppade en tanke om saken, och jag tyckte förstås att idén var strålande och hängde på direkt. Så bollade vi lite oss emellan och utvecklade färg och form tillsammans. Min sambo stod emellertid för det kompetenta och praktiska handarbetet. Jag kan visserligen också sticka, men jag är långt ifrån lika duktig som hen är. Det är väl ungefär samma förhållande som när det gäller schacket, fast tvärtom.

Den fantastiska schacktröjan finns avbildad lite här och var på min blogg, exempelvis i det här inlägget, men den går också att finna på min sambos blogg. Där handlar saker främst om stickning och virkning, men även lite andra företeelser som bokrecensioner och silversmide. Den hittas enklast genom att följa länken nedan.

Daces hobiji

Sidan är endast på lettiska än så länge, men framöver så planeras det att också komma en version på engelska. I vilket fall är ju bilder multi-linguala.

Inga kommentarer: