lördag 5 januari 2008

Rilton - inför rond 9


Nu är det spännande, vill jag lova! Jag vaknade 03.25 (somnade vid ca kl 2) och kunde inte somna om, så jag gick upp istället och gjorde det klassiska misstaget att kolla in hur jag och motståndarna ligger till egentligen. Då börjar en helt klart räkna på fel saker. Poäng istället för ställning. Ungefär som betyg istället för kunskap.

Gjort är gjort. Jag kan likaså gärna delge min lilla läsarskara de fynd jag lyckats gräva fram, så kan den sitta och hoppa på stolarna där hemma för min skull (givetvis!) i nervös ovisshet. Eftersom prispallen är långt utom räckhåll så fokuserar jag istället enbart på min rankinggrupp nr 5.

I god ledning ligger Schack-trulpen på 4 poäng och 17 kvalitetspoäng (Kp). Jag tror att samtliga personer som jag har tagit poäng mot har bra chanser till att ta fler poäng idag, vilket inte ovälkommet skulle höja min kvalitetspoäng. Bord 27 är vikt för schack-trulpen och Vladan Nikolic. På andraplats ligger Demetris Cleanthous med 3
½ poäng och 18,5 Kp. Hen spelar på bord 32 med Gilbert Jansson, och det blir nog ett tufft parti. Vinner Demetris idag, och jag spelar remi, så har hen god chans att kräma till mig på kvalitetspoäng. Också med 3½ poäng återfinner vi på tredjeplats (nu är det tätt) Jathavan Suntharalingam med 17 Kp (bord 33), på fjärdeplats Eric Thörn med 15,5 Kp (bord 37) och på femteplats Thomas Lager med 12,5 Kp (bord 34). Sedan finns det en drös med kandidater på 3 poäng, men förlorar jag idag så är jag ju rökt i vilket fall.

Allt detta innebär att om jag fixar minst remi så bör jag ha goda chanser till att få pris. Vinner jag så är det inget snack. Det vore roligt, men förstås inte det viktigaste. Jag går främst in för att spela schack, och sedan löser sig resten som det må göra. Det är bra att fokusera på rätt saker här i livet. Och pengar är ju skit, i filosofisk mening. Girighet kan förstöra mycket. Se bara när en plockar den där smaskiga bonden på b2. Ungefär som att förnöjt plocka och tugga vit flugsvamp...

Inga kommentarer: