onsdag 4 juli 2007

Schackinkontinens


När jag beklagade mig över att jag inte kunde sova inför rond 4 i Schack-SM, så fick jag frågan om det kunde bero på för mycket adrenalin. Det är nog ganska mycket vad det handlar om. Fast jag är åtminstone inte nervös inför partierna. Det är mer så att hjärtat i vissa ställningar börjar bulta så att de som sitter omkring mig hyssjar irriterat.


Ja, det flödar fint i blodomloppet när jag spelar schack. Det får bland annat som effekt att jag lider av schackinkontinens. Hjärtat slår snabbare, blodflödet ökar och därmed stiger blodtrycket. Jag kissar som en gris. I förrigår gick (sprang) jag och kastade vatten (som det så fint heter.. låter dock föga konstruktivt) kanske 30 gånger (!). Hann inte mer än att komma tillbaka till brädet förrän det började göra ont i korsryggen. Inte konstigt att jag hamnar i tidsnöd redan efter 7 drag...

Det föranleder helt enkelt uppkomsten av ett nytt talesätt, att brukas fritt för envar som så önskar:

"Kissnöd ger tidsnöd", eller kanske lite mer ålderdomligt (om tolkningen får vara välvillig) klingande, "kissenöd är tidenöd".

Inga kommentarer: