fredag 17 september 2010

sO-serien, säsong 12: Guldsmak igen!


Trag-ödem


Ödet [med tung, ödesmättad stämma]: "Jag har en bra och en dålig nyhet. Vilken vill du höra först?"

Jag [mindre tung]: "Ta den goda. Det är alltid lite kul att börja med något positivt."

Ödet: "Ni vann sO-serien. Igen."

Jag: "Vi?"

Ödet: "Ja, ni. Sagan om Schacknördarnas återkomst. Pucko."

Jag: "Aha, såklart. Syntax error. Så, kläm fram med den dåliga nyheten då!"

Ödet: "Ert andralag råkade ut för lagledarmyteri och finns inte längre. Grattis."

Ja, så kan det gå. Efter lite inledande svåra diskrepanser vad gällde laguttagningar och nytillskott, så hade vi oss en skönt inflammerad stämning i lagsammanslutningen (Schacknördarna bestod i det läget av fyra lag). Inflammationen kunde diagnostiseras till att orsakas av i första hand två element, nämligen meningsskiljaktigheter mellan mig och lagledaren för andralaget.

Problemsituationen verkade inte gå att lösa, trots flera seriösa försök från min sida att diskutera, möta upp och hitta någon slags kompromiss. Så ser jag på saken åtminstone, men så är jag ju part i målet också. Tråkigt att en sådan struntsak ska få förstöra en vänskap, men sådant är nu livet. Vi är alla olika.

Ett resultat blev att andralaget spelade som Schacknördar under säsong 12, men nu bytt namn till "Överlöparna" inför säsong 13. Synd att ett lag som jag jobbat med under flera år bara försvinner sådär. Samtidigt så kanske det i slutändan var lika bra eftersom namnet för andralaget i runda tal sög betänkligt.

Vi hade flera nya spelare till lagen. Det berodde mycket på att jag ansträngde mig för att ge folk som flaggat om att vilja spela möjlighet till att delta i serien. Förutom våra tre befintliga lag SoSå (Sagan om Schacknördarnas återkomst), SoSåå (Sagan om Schacknördarnas återkomst återkomsten) och Sodtt-E (Sagan om de två tornen - Endgame) så tillkom ett fjärde lag, nämligen SoSS (Sagan om Schacknördarnas Syskonskap). Jag låg även bakom tillblivelsen av två andra lag, vilka var Fight club (vilka jag hade föreslagit skulle heta "Goggarna", eftersom den jag kände bäst av spelarna har användarnamnet "gogge") och Team Praline (ett vackert rim).

Jag avstod från spel i förstalaget för att två nya, starkare spelare skulle få spela där. De hjälpte också till att ro hem seriesegern för fjärde gången i ordningen. Spelarna som lyckades med konststycket var Arkelstorp, bajenager, Cushion och Protagonist. Jag har bara att gratulera å Schacknördarnas vägnar.

Före detta andralaget höll sig kvar i div. 2, vilket får sägas vara en framgång, och jag stannar där med referatet för vårt spöklag. Nej, förresten, Urban_II, som fortfarande vill vara Schacknörd, spelade i laget med gott resultat.

Tredjelaget hade legat i koma ett tag, men återuppväcktes inför säsongen, och tog sig upp från div. 5 till 4 tack vare insatserna från Emmann, Leo_, röding2 och mig.

Fjärdelaget, som representerades av Batista77, iFallLikEsnoW, Nörager och rodeby, lyckades med den äran att hålla sig kvar i div. 5.

Inga kommentarer: