lördag 2 oktober 2010

Brädspel i Tullánchè


Skriver om det här på bloggen trots att det endast har en avlägsen koppling till schack. Jag har börjat spela brädspel med ett gäng ute i Tullinge.
Anledningen för min del heter Erik Leander. I tisdags var jag med för andra gången, och än så länge tycker jag att det är såväl roligt som socialt upplyftande. På bilden till vänster sitter (från vänster till höger) Erik, Stefan Ahl och Mikael Tylmad och spelar Race for the Galaxy.

Nästa bild visar resten av sällskapet, exklusive undertecknad (jag vet, jag är exklusiv). Dessa är (från vänster till höger) Andreas Ekström, Nicklas Brandefelt, Magnus Jansson, Love Brandefelt, Mats Furby (med ryggen till) och Fredrik Atmer. Fredrik bjöd för övrigt dagen till ära på soppa, hembakt bröd, tårta och godis, och i gengäld sjöng vi andra en liten stump för henom. Bilderna visar att vi mest verkar spela kort. Det kallas dock fortfarande för brädspel, vilket är intressant. Gissar att det har att göra med spelens strategiska upplägg att göra.

I stort sett alla spel vi spelar är kul, men ett som jag nu har spelat några gånger live och gillar skarpt är Dominion. Det finns även möjlighet att spela det spelet via internet på brettspielwelt.de. En nackdel där är att 85 % av korten saknas, men det handlar rimligen om att skapa ett incitament för att faktiskt skaffa spelet. Helt ok. Brettspielwelt är ändå ett schysst forum för att testa Dominion och ett tjugotal andra brädspel. Schack har de dock inte på agendan, men det behövs knappast med så många andra bra sidor att välja på.

Det om projektet Brädspel i Tullánchè. På återseende.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kul! Visste du att det också finns en datorversion av Race for the galaxy, med en AI som är riktigt bra (http://www.keldon.net/rftg/). Det går också att spela online.

Sampo sa...

Jag tycker det låter väldigt spännande.

Maila gärna mig på samuel.gyllenberg@studieframjandet.se

Kanske det är så att vi kan ha någon form av utbyte med er brädspelsgrupp och mest så vill jag veta mer. det låter jätte kul

Spela på

/Sampo
Samuel Gyllenberg
Sverok
Studiefrämjandet