söndag 18 oktober 2009

Rilton Elo, dag 6-9


Nu när det är närapå året sedan jag uppdaterade bloggen sist, så bör jag ju i rimlighetens namn lägga in en liten rapport över andra halvan av Riltonturneringen.

Det är ingen glad uppgift, men många läsare har krävt det. Några har till och med hotat med tjära och fjädrar om jag inte börjar sköta mig bättre. Så...

Rond 6: Jag mötte en gammal schackkompis från Solna SS, nämligen Göran Bergström (1586). Efter att ha slarvat bort en fördel i öppningen, så fick jag det lite hett om öronen. Jag lyckades med visst flyt reda upp det till ett enkelt tornslutspel med merbonde och fick till slut fram kung och bonde såpass att det inte var mycket mer att göra för motståndaren än att ge upp.

Rond 7: Här spelade jag mot Alexis Duenas (Sollentuna SK, 1850), som jag har mött förut. Natten hade bjudit på något så roligt som sömnlöshet. Jag var genommosig inför, under och efter partiet. Den mesta av energin gick åt till att försöka hålla huvudet närvarande i partiet. Svårt. Jag tog en förmodat förgiftad bonde, varmed Alexis fick bra med initiativ. Det fanns förstås utrymme för starkare drag och jag kunde ha hållit i merbonden bättre. Min motståndare spelade dock inte heller de bästa dragen och attacken ebbade ut, och där stod jag med ett vinnande slutspel för handen.. och gjorde ett riktigt uselt bondedrag som förlorade dam och parti.

Rond 8: Med klubbkompisen Bo Eriksson (Kristallens SK, 1842) blev det ett hyfsat skarpt parti, där jag missade en vinstfortsättning med ett pjäsoffer och min attack istället försvann tillsammans med några bönder. Jag återfick initiativet och hade motståndarkungen på gaffeln, men Bosse fick möjlighet att ta ut evig schack varmed remin var ett faktum.

Rond 9: Ett till knivskarpt parti där mycket hände. Jag spelade mot islänningen Pall Sigurdsson (1867) och offrade pjäs för tre bönder. Egentligen var det bara två, men jag hade tur att motståndaren missade den starkare fortsättningen. Från att ha stått på förlust, så stod jag helt plötsligt på vinst istället. Sedan missade jag i en och annan delikat situation och förlorade efter relativt hård kamp.

Så, hur många torra, kvistiga poäng lyckades schack-trulpen skrapa ihop den här gången? Ynkliga 3 p och en 78:e plats av 93 deltagare
blev resultatet. 33 % poängskörd och en rankingprestation på 1791, vilket visserligen låg en god bit över de 1634 i LASK som jag hade vid tillfället. Nöjd med insatsen var jag emellertid knappast.

1 kommentar:

dace sa...

kul att läsa din blogg igen!