måndag 24 november 2008

Upplands öppna DM (dag 2, rond 6-7)


Med tanke på den försumbara sömnen under lördagsnatten, så bjöd den andra dagen mycket riktigt på uselt schack från min sida. Jag hade helt enkelt väldigt svårt med kampen mellan att fokusera på brädet och att undvika att somna vid brädet.

I rond 6 mötte jag Björn Lundberg (1773, Borlänge SK). Jag spelade en slags teoretisk nyhet i sjätte draget, och
därefter tänkte min motståndare i 33 minuter (!) på sitt drag. Med tanke på att det totalt endast var 2 timmars betänketid per person (1 timme på 20 drag till tidskontrollen), så var det minst sagt intressant. Nå, objektivt sett var inte mitt drag särskilt lysande, men det satte åtminstone myror i huvudet på motståndaren, vilket ju faktiskt var min främsta aspiration med draget. Det blev ett förhållandevis intressant parti. Jag påbörjade en attack som ebbade ut med bondeförlust och sämre ställning som följd. Sedan hade jag flera tillfällen att komma tillbaka in i partiet, men jag spelade i stort sett bort mig och förlorade. Möjligen fanns det evig schack i damslutspelet i tidsnöden, men jag spelade i vilket fall fel och förlorade partiet på tid, men även ställning. Inget att hurra för direkt, tycker jag, varken för mig eller min motståndare.

I det andra partiet för dagen och sista partiet för turneringen, så hade jag stark press mot Stefan Hildingstam (1764, Västerås SK) i stort sett hela partiet igenom. Jag missade dock vid reduceringen till slutspelet, där jag hade klar vinst, och fick istället vara nöjd med remi. Stefan verkade inte heller vara på topp, och spenderade för övrigt oförsvarligt många av sina betänketidsminuter med att fotografera eller tala med vänner. Nå, det gjorde ju inte så mycket med tanke på vem hens motståndare var...

1 kommentar:

dace sa...

Hej Jocke, jag taggade dig: http://daceshobbies.blogspot.com/2008/12/tagged-from-twist-your-stitches.html