söndag 23 november 2008

Sagan om Schacknördarnas återkomst - IRL!


Spännande nog så hade tre av medlemmarna från SchackOnlineSerielaget Sagan om Schacknördarnas återkomst möjlighet att träffas i verkliga livet. Utanför internät. Hur konstigt det än kan tyckas.

Anledningen var att machucado (Magnus Areskoug; till höger på bilden) gick en kurs i Stockholm under två dagar. Leo_ (Leo Gumpert; till vänster på bilden) hängde gladeligen på min inbjudan. Tyvärr hade två av mina andra vänner förhinder. Det är för övrigt Schack-trulpen som står upp i mitten av bilden, vilket ni framsynta läsare naturligtvis redan gissat er till. Vem publiken i bakgrunden är har jag faktiskt inte en aning om, men det syns ju att hen njuter! Fotografiet där också jag är med togs av Nader, som tydligen går i samma klass som Nicolaj Zadruzny (känd, stark junior som spelar för Rockaden).


Tidpunkten valdes till kvällen tisdagen den 18:e november, och platsen Stadsbiblioteket. Det var en mycket rolig och trevlig sammankomst. Vi hann med att spela en trepartssimultan med 25 minuter per spelare på två av brädena (jag hade endast två schackklockor med mig) samt en mer vanlig simultan där jag spelade mot Leo och Magnus och fick 30 minuter mot deras vardera 20.

Det var överlag intressanta partier, trots den korta betänketiden. Resultaten kan sammanfattas som följer. I trepartsimultanen så vann Leo mot Magnus. Jag vann mot Leo, men förlorade på tid i vinnande ställning mot Magnus. Vi slutförde dock partiet, där jag efterhand satte matt. I den andra simultanen så slutade det med orättvisa 2-0 till Schack-trulpen. I partiet med Leo så fick jag tidigt fördel, men mot Magnus så stod jag på tokförlust efter en fjantig blunder i öppningen. Magnus tillät mig dock att hålla mig kvar i partiet, och sedan missade hen en svag bakre rad och matten var oundviklig.

Vi avslutade kvällen med intressanta samtal över varsin falafeltallrik. Jag hoppas att vi kan träffas igen framöver. Fler är förstås välkomna. Att umgås över lite schack är bara kul.

1 kommentar:

dace sa...

Soffa i biblioteket. Den måste jag också använda nån gång vid behov ;))))