söndag 28 december 2008

Rilton Elo, dag 1 & 2


Nu har Riltonturneringen äntligen kommit igång. Det är en av Sveriges största turneringar och en höjdpunkt för många. Mina förväntningar är relativt höga och jag hoppas förstås att de infrias. Resultatmässigt så har jag satt tre målnivåer i Jesper Halls anda; drömmålet är 6 poäng, nöjdmålet är 4,5 poäng (50 %) och gränsen för det anständiga är 3 poäng. På bilden till vänster är det Sven-Gunnar Samuelsson, ordförande för Stockholms Schackförbund, som håller i mikrofonen. Till höger om henom står Jonas Sandbom, huvuddomare för turneringen, och längst till vänster står Tony Hanoman som också arbetar med turneringen.

Jag är ibland alltför inne i schacket för att komma ihåg att ta fotografier.
Jag hoppas att du som läsare har överseende med det. Har du inte det, så gör det i och för sig ingen skillnad (sorry!) eftersom jag inte säljer någonting här.

Då jag anger mina motståndares ratingtal, så kan det ju vara påpassligt att göra det också för egen del. Schack-trulpen: LASK 1634, Elo 1928. Här till höger står jag tillsammans med en sittande Joakim Andersson som arbetar med turneringen. Hen har gett mig beröm för bloggen. Sådant värmer, så det vill jag tacka för.

Den första dagen spelade jag mot min klubbkamrat och schackvän Rune Evertsson (LASK 1937, Elo 2025). Jag visste ju inte att vi skulle spela, men jag drog till med en hempreparation jag hade sedan tidigare. Tyvärr gick Rune bara delvis in i den, men jag hade nog utjämnad ställning från öppningen. Jag spelade relativt bra fram långt in i mittspelet, då jag spelade bort partiet med en dålig plan. Rune är en duktig schackspelare, så jag ska väl inte skämmas alltför mycket.


Den andra dagen så svängde det ordentligt på det schackliga dansgolvet. Jag steppade med Sigge Reichard (SK Rockaden Sthlm, LASK 1841, Elo 1897) och fick först upp en ställning med merbonde och klar fördel, som jag kastade bort i mittspelet och då hamnade på klar förlust med bonde under. Vi båda kom emellertid i tidsnöd, och där hade jag stor tur med att lyckas vinna tillbaka två bönder och återigen stå bättre. Kanske fanns fortfarande remichanser, men jag fick möjlighet att efterhand avgöra partiet till min fördel. Det var överlag ett spännande parti, även om vi nog båda hade mycket att vara missnöjda om när det gällde den spelmässiga kvaliteten.

Inga kommentarer: