söndag 28 december 2008

Kristallens KM, rond 4-9


KM gick på det hela taget väldigt bra för min del. Jag tog 5,5 poäng av 9 och därmed 61 % och vann min grupp (C) på poäng och knock-out. Det får ju ses som exceptionellt med tanke på att jag var bland dem med lägst rating i C-gruppen. Jag slog tre B-spelare och kunde mycket väl ha vunnit i rond 1 mot en A-spelare.

Jag har redan skrivit om rond 1-3, och fortsätter härmed med en kort resumé över resterande partier.


Rond 4: Var pressad igenom i stort sett hela partiet, från öppning till slutspel, och jag är rätt säker på att David Larsson (1897) missade åtminstone en vinstfortsättning. Nå, jag kämpade tappert och lyckades rädda remi med nöd och näppe.

Rond 5: Mot Mattias Ådahl (2130) hade jag inte mycket chans, utan blev nermald och taktiskt utmanövrerad.

Rond 6: Också i det här partiet kände jag mig ordentligt pressad redan tidigt efter en inexakthet i öppningen från min sida. Jag lyckades försvara mig, överleva och hålla Bo E. Eriksson (1970) stången genom hela mittspelet. På något vis så hamnade jag bonde över i reduceringen till slutspel, och med mycken möda och manövrerande så lyckades jag ro hem hela poängen.

Rond 7: Det här var nog min höjdpunkt under KM. Jag hade spelat mot Stefan Bodin (1880) ett år tidigare, och då hade jag förlorat. Nu hade jag möjlighet att förbereda mig lite bättre, vilket jag också gjorde. Samma öppning som i fjol spelades, men nu med viss tidig förbättring från min sida. Jag spelade överlag bra, förutom att jag ryckte in ett förlorande drag i mittspelet. Känner igen det på något vis.
Vinsten var dock komplicerad och ingrep ett pjäsoffer, vilket Stefan inte hittade. Tur för mig, och efter att min kung kommit i säkerhet så hade jag en positionellt synnerligen bekväm ställning, trots bonde under.

Också det här partiet gick till avbrott. Här till höger förevisas avbrottsställningen. Kanske har svart möjlighet till remi, men jag lyckades hur som helst vinna genom att först byta vitfältarna mot varandra och sedan offra en häst på d6 och trycka igenom två ruskigt starka fribönder som svart var tvungen att offra vardera lätt pjäs på.

Rond 8: Dagen innan ronden så hade jag och sambon brutit vårt förhållande, och jag var minst sagt disträ. Det spelade förmodligen inte så stor roll, eftersom jag mötte turneringens högst rankade spelare med Göran Andersson (2306). Jag bjöd dock synnerligen undermåligt motstånd.

Rond 9: Tyvärr fick Michael Mattsson (2053) förhinder först för ordinarie rond och sedan för vår alternativa speltid. Jag blev alltså bjuden på en w.o. Det säkrade min vinst av gruppen, men jag hade hellre spelat. Hoppas på att få möta Michael vid något annat tillfälle.

Inga kommentarer: