söndag 28 september 2008

Lag-DM


Jag har även hunnit med att spela två partier i Lag-DM. Det var första ronden vid båda tillfällena, och alltså olika lag.

När KSK2 mötte Rockaden3 i div. 1, så spelade jag mot Marie Thin-Hagberg (1588) på sistabordet (tio stycken bord var det). Hen spelade lite fel i öppningen och hamnade passivt, varmed jag hade full kontroll hela partiet igenom. Ett drag innan matt så gav hen upp, vilket är ok, även om jag nog tycker att det är bättre att fullfölja partiet i ett sådant läge.

Nästa match blev det derby när KSK3 mötte KSK4 i div. 3. Jag spelade i det sämre laget, som dessutom hade två WO mot sig. Den tolkning eller det beslut som tävlingsledningen kom fram till, var att det inte var tillåtet att sprida ut Kristallens deltagare så att det skulle bli en match med sju deltagare i varje lag. Det var tråkigt, framförallt för de två spelare som kom och inte fick någon motståndare.

Hur som helst så satt jag på andrabordet (av åtta) och spelade mot Bo Eriksson (1842), som är en stabil schackspelare. Jag lyckades emellertid skapa mig en solid fördel och hade ett vinnande slutspel på lut. Vi båda fick dock tidsnöd och jag missade vid reduceringen. Helt plötsligt så stirrade jag ett förlorat slutspel i vitögat. Bo återgäldade dock med att i sin tur spela inexakt, och jag hade därmed tur som lyckades rädda remi.

Inga kommentarer: