söndag 28 september 2008

Kristallens KM, rond 1-3


Efter det långa sommaruppehållet, så bestämde jag mig för att ställa upp i Kristallens KM som en start på säsongen. Dagarna innan första ronden så började jag kika lite på schack igen. Nog kände jag av viss ringrostighet, men det kändes ändå roligt att börja spela schack igen. I bagaget hade jag med mig en ratingsänka från 1865 till 1634 (LASK) efter en bedrövlig vårsäsong, men också erhållandet av ett Elo-tal på 1928.

I första ronden mötte jag förhållandevis starkt motstånd i Andreas Persson (2072, Bräkne-Hoby SK). Jag spelade relativt starkt och fick nog upp en strategiskt vunnen ställning, som jag emellertid misshandlade och lyckades förlora. Tråkig början, men till viss del kände jag mig ändå nöjd.

I nästa rond så vann jag mot Carl Strömbäck (1136, Kristallens SK) efter att hen gjort ett misstag och tillåtit mig att vinna en bonde. Partiet avslutades emellertid med en mattkombination, vilken Carl var tillräckligt givmild för att spela till slut.

Rond tre bjöd på ett relativt återhållsamt parti, där min motståndare Erik Leander (1880, Kristallens SK) avböjde hoppfulla remianbud vid två tillfällen. Därefter uppkom en ställning där hen hade merbonde, men ingen av sidorna hade någon egentlig genombrytningsmöjlighet. Erik vägrade emellertid fortfarande tanken på remi, och förlorade således i det bondeslutspel som uppkom.

Efter tre ronder så ligger Schack-trulpen på 14-16:e plats av 40 deltagare. Resultat m.m. går också bra att följa direkt på Kristallens hemsida. Jag ska försöka komma ihåg att ta lite foton under nästa rond.

Inga kommentarer: